Освітня програма
СХВАЛЕНО ЗАТВЕРДЖУЮ
Протокол засідання Завідувач Сумського
педагогічної ради дошкільного навчального закладу
Сумського ДНЗ №6 «Метелик» м. Суми (ясла-садок) № 6 «Метелик» М. Суми
№ 1 від 28.08.2020 року _______________ О.М.Барабан
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
Сумського дошкільного навчального
закладу (ясла-садок) № 6 «Метелик»
м. Суми, Сумської області
на 2020 – 2021 навчальний рік
Суми 2020
ПЕРЕДМОВА
Освітня програма Сумського дошкільного закладу (ясла-садок) №6 «Метелик» м. Суми, Сумської області на 2020-2021 навчальний рік розроблена творчою групою у складі:
- Барабан О.М., завідувач
- Будік Л.В., вихователь-методист, спеціаліст І категорії
- Байкова Т.О., вихователь, спеціаліст ІІ категорії
- Резнікова Н.І., учитель-логопед, спеціаліст вищої категорії
- Іщенко Т.В., музичний керівник, , спеціаліст вищої категорії
- Чигрин О.О., інструктор з фізичного виховання, , спеціаліст І категоії
- Скляр Н.І., практичний психолог, спеціаліст
- Дяченко Т.В., сестра медична старша
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Мета освітньої програми закладу дошкільної освіти : створення та реалізація оптимального, інноваційного комплексу розвивальних, виховних, освітніх функцій та змістових напрямків життєдіяльності дітей від 2 до 6 (7) років задля втілення завдань Базового компоненту дошкільної освіти
Завдання освітньої програми закладу дошкільної освіти:
- окреслити перелік, зміст,тривалість та взаємозв’язок освітніх складових, зорієнтованих на оволодіння вихованцями базовими освітніми компетенція ми;
- встановити форми організації освітньої роботи;
- визначитиінструментарій, який забезпечує якість освіти;
- прогнозувати результати освітньої роботи на момент вступу дитини до школи.
Структура освітньої програми:
- особливості організації освітнього процесу в закладі;
- програмно-методичне забезпечення освітньої діяльності;
- стратегія та процедура забезпечення якості освіти;
- критерії оцінювання результатів освітньої діяльності;
Показники результативності освітньої програми для здобувачів освіти:
- зміцнення психічного та фізичного здоров’я;
- набуття вихованцями перед вступом до школи компетенцій передбачених Базовим компонентом дошкільної освіти;
- сформованість мотивації до подальшого навчання;
Показники результативності освітньої програми
для педагогів:
- реалізація завдань передбачених Базовим компонентом дошкільної освіти;
- удосконалення професійних навичок щодо організації освітнього процесу;
- реалізація особистісно-орієнтованого підходу в освітній діяльності;
- упровадження в роботу освітніх новацій та інформаційно-комунікаційних технологій;
- реалізація в роботі принципу партнерської взаємодії з батьківською громадою.
РОЗДІЛ І. ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Повна назва закладу дошкільної освіти:
Сумський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)№ 6 «Метелик» м.Суми, Сумської області (скорочена назва ДНЗ №6 м.Суми)
Нормативно-правове забезпечення освітньої діяльності закладу дошкільної освіти:
- Закон України «Про освіту» (від 05.09. 2017 року № 2145-VIII).
- Закон України «Про дошкільну освіту» із змінами і доповненнями (від 11.07.2001 № 2628-IIІ).
- Базовий компонент дошкільної освіти (Затверджений наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (№ 615 від 22.05.2012 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція)»).
- Положення про дошкільний навчальний заклад, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305.
- Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641).
- Наказ МОН України «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» від 20.04.2015 № 446.
- Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом МОЗ України від 24.03.2016 №234).
- Примірний перелік ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти (затверджений Наказом МОН України від 19 грудня 2017 рок у № 1633).
- Лист МОН України «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (від 25.07.2016 №1/9-396).
- Лист МОН України «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 №1/9-546).
- Лист МОН України «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 №1/9 249).
- Лист МОН України «Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2020/2021 навчальному році»
- Лист МОН України «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» (від 12.10.2015 №1/9-487).
- Інструктивно-методичні рекомендації “Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі" (№1.4/18-3082 від 26 липня 2010 року, розроблені МОН України й Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти).
- Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-454).
- Інструктивно-методичні рекомендації «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-456).
- Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти у 2020/2021 навчальному році» (додаток до листа МОН від 30.07.2020 №1/9-411).
- Методичні рекомендації «Щодо організації інклюзивного навчання у закладах освіти у 2020/2021 н.р.»
Пріоритетні напрямки роботи закладу дошкільної освіти:
- фізкультурно-оздоровчий;
Мова освітнього процесу в закладі освіти : українська
Режим роботи закладу : Заклад здійснює освітню роботу 5 днів на тиждень. З 7.30 до 18.00 працює 11 груп. З 7.00 до 19.00 працює одна група.
Мережа груп : Функціонує – 12 груп; для дітей раннього віку –2 групи; для дітей молодшого дошкільного віку – 3 групи; для дітей середнього дошкільного віку – 3 груп, з них 1 групи компенсуючого типу для дітей з порушенням мовлення; для дітей старшого дошкільного віку – 4 групи з них 1 група компенсуючого типу для дітей з порушенням мовлення.
Форми організації освітнього процесу, види типи занять:
З метою організації освітнього процесу педагоги використовують такі види занять: комплексні, тематичні, комбіновані, сюжетно-динамічні, інтегровані. Спеціалісти та вихователі організовують дітей на фронтальні заняття (вся група), групові заняття (до 15 дітей), індивідуально-групові заняття (до 8 дітей), індивідуальні заняття (1-4 дітей). Спеціалісти проводять заняття гуртків.
Кожного дня в усіх вікових групах проводяться різні види ігор, спостереження, дослідницька діяльність, прогулянки, художньо-продуктивна діяльність.
Освітній процес планується за освітніми лініями Базового компонента дошкільної освіти.
Орієнтовний тижневий розподіл організації освітньої діяльності на 2020 – 2021 навчальний рік
Види діяльності за освітніми лініями |
Кількість занять на тиждень за віковими групами |
|||
---|---|---|---|---|
група дітей раннього віку (від 2 до 3 років) |
група дітей молодшого дошкільного віку (від 3 до 4 років) |
група дітей середнього дошкільного віку (від 4 до 5 років) |
група дітей старшого дошкільного віку (від 5 до 6(7) років) |
|
Ознайомлення із соціумом (о. л. Дитина у соціумі) |
– |
– |
1 |
– |
Ознайомлення з природним довкіллям (о. л. Дитина в природі) |
– |
– |
– |
1 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) (о. л. Дитина в світі культури) |
2 – музична діяльність 1 – малювання |
2 – музична діяльність 1 – малювання 1 – аплікаця/ ліплення |
2 – музична діяльність 1 – малювання 1ліплення |
2 – музична діяльність 1 – малювання 1 – аплікаця/ ліплення |
Сенсорний розвиток (о. л. Дитина в сенсорно- пізнавальному просторі) |
– |
– |
– |
– |
Логіко-математичний розвиток (о. л. Дитина в сенсорно- пізнавальному просторі) |
– |
1 |
1 |
1 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування (о. л. Мовлення дитини) |
1 |
– |
1 |
1 |
Здоров’я та фізичний розвиток (о. л. Особистість дитини) |
2 |
4 |
4 |
4 |
1.Комплексне соціум+мовл. роз. 1.Комплексне сенсорний +апл/ліпл 1.Комплекснеприрода+сенсорний. розв |
2- Комплексне:соціум+мовл. роз. 1.Комплексне мовлення +природа . |
1- Комплексне: природа + мовлення 1.Комплекснесоціум+мовл. роз 1.Компллекснесоціум+ аплікація |
1.-Комплексне: соціум + 1-Комплексне малювання + соціум 1-Комплекснелог.мат. + природа |
|
Загальна кількість занять на тиждень |
7 |
8 |
9 |
14 |
Максимальна кількість занять на тиждень |
10 |
14 |
16 |
20 |
Реалізація варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти.
Упродовж 2020-2021 навчального року в закладі планується функціонування гуртків, направлених на реалізацію завдань варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти:
№ |
Назва гуртка |
Вікова група |
Керівник |
Місце проведення |
---|---|---|---|---|
1. |
Вокальний гурток «Піснярі» |
Середня |
Музичний керівник Іщенко Т.В. |
|
2. |
Театрально – драматичний гурток «Театр дітям» |
Старша |
Музичний керівник Волкова М.О. |
|
3. |
“Маленькі грації» – гурток степ аеробіка |
Старша |
Інструктор з фізичного виховання Чигрин О.О. |
РОЗДІЛ ІІ. ПРІОРИТЕТНІ ЗАВДАННЯ НА НАВЧАЛЬНИЙ РІК, ІННОВАЦІЙНА, ЕКПЕРИМЕНТАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ.
Завдання роботи дошкільного навчального закладу на 2020-2021 навчальний рік
- Продовжувати роботу щодо організації ігрової діяльності дошкільників, як засобу всебічного розвитку дитини.
- Упроваджувати сучасні підходи до формування екологічного виховання, як інструменту культурного спілкування дитини з природою.
- Формувати логіко-математичну компетентність дітей дошкільного віку шляхом розвитку уміння здійснювати математичні та логічні операції на заняттях із сенсорного та логіко-математичного розвитку.
Інноваційна діяльність
У 2020 – 2021навчальному році заклад буде працювати над вивченням та впровадженням таких методик та технологій:
№ |
Назва технології, методики |
Ким впроваджується |
Задіяні групи |
1 |
Розвиваючі ігри Нікітіних |
Педагоги груп дошкільного віку |
групи дошкільного віку |
2 |
Музикотерапія |
Іщенко Т.В. |
Середні групи дошкільного віку |
3 |
Система роботи Стенд-музей |
Педагоги груп дошкільного віку |
групи дошкільного віку |
4 |
Спадщина В.Сухомлинського (орієнтований підхід) |
Шинкаренко Н.Б., Брайкова Т.О. |
старша група «Веселка» |
5 |
Блоки Дьєнеша |
Тітенко О..В. |
старша група «Квіточка» |
6 |
Мнемотехніка |
Полякова В.С. |
Середня групи компенсуючого типу «Смайлики» |
7 |
Кольорові палички Кюїзенера |
Шевельова Ю.В. |
Молодша група «Калинка» |
РОЗДІЛ ІІІ. ПРОГРАМОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
З метою реалізації інваріантної та варіативної складових змісту дошкільної освіти в 2020/2021 навчальному році в закладі будуть реалізовуватись комплексні та парціальні програми дошкільної освіти:
№ з/п |
Назва |
Автор |
Документ про надання грифа |
Група, у якій реалізується |
П.І.П. педагогів |
|||
Комплексні програми |
||||||||
1. |
Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» |
Білан О.І. |
Лист МОН України від 23.05.2017 №1/11-4988 |
всі групи |
||||
Парціальні програми |
||||||||
2. |
Парціальна програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати» |
Лохвицька Л.В. |
Лист ІІТЗО від 08.11.2013 № 14.1/12-Г-62 |
всі групи |
||||
3. |
Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна – моя Батьківщина» |
за наук.ред. Рейпольської О.Д.,авт: Каплуновська О.М., Кичата І.І., Палець Ю. М. |
Лист ІІТЗО від 25.03.2016. № 2.1/12-Г-85 |
всі групи |
||||
Корекційно-розвивальні програми для інклюзивної групи |
||||||||
1 |
Програма корекційно- розвиткова роботаз дітьми із загальним та фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення |
Стахова Л.Л., Кравцова І.В. |
ІМЗО від 05.07.2019 № 22.1/12 – Г – 577 |
групи компенсу – ючого типу |
Резнікова Н.І.; Заковоротна Н.О. |
РОЗДІЛ І V . ІНСТРУМЕНТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
Кадрове забезпечення
Загальна кількість працівників –56 осіб, з них педагогів –24 особи, обслуговуючого персоналу – 32 особи. Заклад забезпечений педагогічними кадрами. Освітній процес здійснюють : вихователі, 2 музичних керівники, 2 учителя-логопеди, 1 інструктор з фізкультури, 1 практичний психолог.
Матеріально-технічне забезпечення закладу
У закладі функціонують: кабінет практичного психолога, методичний кабінет, медичний кабінет, логопедичний, музична зала, спортивна зала.
Відповідно до типового проєкту будівлі до складу групових приміщень входять приймальні кімнати з індивідуальними шафами для одягу дітей та полицями для взуття; групові кімнати з набором меблів, центрами дослідницької діяльності, ігровими центрами та санітарно-побутові приміщення. Всі приміщення групових кімнат відповідають санітарним, педагогічним, естетичним вимогам. Всі групові приміщення обладнано меблями відповідно до зросту дітей, сантехнікою, а також наочно-дидактичними посібниками, художньою літературою, спортивним обладнанням, іграшками тощо.
Предметно-просторове середовище закладу
Ігровим та навчально-дидактичними посібниками заклад забезпечений відповідно Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти, наказ МОН України від 19.12.2017р. № 1633 на 85%. У кожній групі наявний стенд-музей за певним напрямком роботи.
Музичні зали забезпечені музичними інструментами – фортепіано, баяном, акордеоном, дитячими музичними інструментами (перкусійними); дидактичними та музичними іграшками, компакт-дисками з записами класичних музичних творів, сучасними творами для дітей.
У музичних залах наявні 2 акустичні стереосистеми, мобільний екран (навісний на стіні), ноутбук, музичні портативні колонки.
У спортивній залі наявні гімнастичні стінки, баскетбольні кошики, канати, лави, дуги , ребристі дошки, мати, спортивний інвентар. Для музичного супроводу занять наявне фортепіано.
РОЗДІЛ V . ІНСТРУМЕНТИ ПРОВЕДЕННЯ МОНІТОРИНГУ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Моніторинг рівня сформованості компетенцій дітей
Моніторинг розвитку старших дошкільників у групі дітей старшого дошкільного віку здійснюється у вересні і квітні згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти (авт.Т.В. Киричук).
З метою визначення рівня розвиненості та вихованості дітей дошкільного віку, у січні й травні 2021 року буде проведений моніторинг досягнень дітей молодшого-середнього дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти (авт.Т.В. Киричук).
РОЗДІЛ V І. ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Освітня програма ДНЗ № 6 «Метелик» у 2020/2021 навчальному році передбачає досягнення вихованцями на кінець дошкільного віку шкільної зрілості та сукупності компетенцій, які будуть сталою базою для їх подальшого особистісного розвитку в умовах Нової української школи.
Модель сформованості компетенцій випускника ДНЗ № 6 «Метелик»
Здоров’я-збережувальна компетенція |
Обізнаність із будовою свого тіла, гігієнічними навичками за його доглядом; належністю до певної статті; продуктами харчування; основними показниками власного здоров’я, цінністю здоров’я для людини. Уміння виконувати основні рухи та гімнастичні вправи; застосовувати здобуті знання, вміння і навички щодо збереження здоров’я, не зашкоджуючи як власному, так і здоров’ю інших людей. Дотримання правил безпеки життєдіяльності. |
Особистісно- ціннісна компетенція |
Обізнаність дитини з образом самої себе, своїм «Я», її місцем у системі людської життєдіяльності (у сім’ї, групі однолітків, соціально-комунікативному просторі, в різних видах діяльності). Здатність до самооцінки, довільної регуляції власної поведінки в різних життєвих ситуаціях, позитивного ставлення до власного внутрішнього світу (мотиви, ціннісні орієнтації, бажання і мрії, почуття тощо), оптимістичного світовідчуття щодо свого сьогодення і майбутнього. |
Природничо- екологічна компетенція |
Обізнана з природним середовищем планети Земля та Всесвітом як цілісним організмом, у якому взаємодіють повітря, вода, грунт, рослини, тварини, люди, Сонце, Місяць тощо; усвідомлює їх значення для діяльності людини, для себе. Сприймає природу як цінність, виокремлює позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи, довільно регулює власну поведінку. Усвідомлює себе частиною великого світу природи; знає про залежність власного здоров’я, настрою, активності від стану природи, її розмаїття і краси; виявляє інтерес, бажання та посильні уміння щодо природоохоронних дій. Знає про необхідність дотримання людиною правил доцільного природокористування, чистоти природного довкілля, заощадливого використання природних багатств, використання води, електричної та теплової енергії в побуті; прикладає домірні зусилля зі збереження, догляду та захисту природного довкілля. |
Родинно- побутова компетенція |
Обізнаність із нормами та правилами сімейного (родинного) співжиття; здатність їх дотримуватися; уміння підтримувати доброзичливі, дружні, довірливі стосунки в родинному колі, виявляти турботу і любов до рідних і близьких членів родини. |
Соціально-комунікативна компетенція |
Обізнаність із різними соціальними ролями людей (знайомі, незнайомі, свої, чужі, діти, дорослі, жінки, чоловіки, дівчатка, хлопчики, молоді, літні тощо); з елементарними соціальними та морально-етичними нормами міжособистісних взаємин; уміння дотримуватись їх під час спілкування. Здатність взаємодіяти з людьми, які її оточують: узгоджувати свої дії, поведінку з іншими; усвідомлювати своє місце в соціальному середовищі; позитивно сприймати себе. Вміння співпереживати, співчувати, допомагати іншим, обирати відповідні способи спілкування в різних життєвих ситуаціях. |
Предметно- практична компетенція |
Обізнана із предметним світом, його особливостями в межах житла (предмети побуту, вжитку) і поза ним (транспорт, споруди закладів соціального і громадського призначення тощо), виготовленням предметів довкілля. Орієнтується у предметному середовищі за місцем проживання, дотримується елементарних правил поведінки на вулицях і дорогах. Користується побутовими предметами за призначенням. Обізнана з працею дорослих, виявляє інтерес і повагу до професій, бере участь у спільній праці з дорослими, дітьми; творчо виявляє себе у самостійній предметно-практичній діяльності. Застосовує елементарні економічні поняття; ощадливо ставиться до речей, грошових коштів. |
Художньо- продуктивна компетенція |
Сприймає мистецький твір з позиції краси, вирізняє його як естетичний. Виявляє себе емоційно сприйнятливим та естетично чуйним цінителем, слухачем, глядачем, виконавцем; емоційно-ціннісно ставиться до проявів естетичного в житті. Реалізує здатність насолоджуватись мистецтвом, пізнавати образну специфічність мистецтва і дотичну інформацію. Переймає духовний потенціал мистецького твору у власний досвід, виховує в собі риси улюблених персонажів. Володіє комунікативними навичками спілкування з приводу змісту і краси твору, його засобів. Із задоволенням наслідує мистецькі зразки ― образотворчі, музичні, танцювальні, театральні, літературні. Охоче інтегрує в творчих завданнях власні інтереси, уподобання, цінності, набутий мистецький досвід діяльності сприйняття і відтворення прекрасного (уміння, навички). Випромінює благополуччя під час мистецької творчої діяльності; має навички рефлексії стосовно власного мистецького досвіду; виявляє художню активність як складову особистісної культури. |
Ігрова компетенція |
Обізнаність із різними видами іграшок; здатність їх використовувати в самостійних іграх; організовувати різні види ігор (рухливі, народні, ігри з правилами, сюжетно-рольові тощо) відповідно до їх структури (уявлювана ігрова ситуація, ігрова роль, ігрові правила); реалізовувати власні ігрові задуми; дотримуватись ігрового партнерства та рольових способів поведінки, норм та етикету спілкування у процесі гри. |
Сенсорно- пізнавальна компетенція |
Виявляє пізнавальну активність, спостережливість, винахідливість у довкіллі; вирізняється позитивною пізнавальною мотивацією; моделює, експериментує в довкіллі за допомогою вихователя і самостійно, використовуючи умовно-символічні зображення, схеми. Орієнтується в сенсорних еталонах (колір, форма, величина), їх видах, ознаках, властивостях; у часі і просторі; оволодіває прийомами узагальнення, класифікації, порівняння і зіставлення. |
Мовленнєва компетенція |
Інтегроване вміння адекватно й доречно спілкуватись рідною мовою в різних життєвих ситуаціях (висловлювати свої думки, наміри, бажання, прохання), розповідати, пояснювати, розмірковувати, оцінювати, використовувати як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби виразності, форми ввічливості (мовленнєвий етикет); спостерігати за своїм мовленням та мовленням інших, виправляти помилки, дотримуючись загальної культури мовлення, прагне творчо самореалізуватися. Мовленнєва компетенція передбачає сформованість фонетичної, лексичної, граматичної, діалогічної та монологічної компетенцій. |
Математична компетенція |
Виявляє інтерес до математичних понять, усвідомлює і запам’ятовує їх; розуміє відношення між числами і цифрами, склад числа з одиниць і двох менших (умежах 10); обізнана зі структурою арифметичної задачі; вміє розв’язувати задачі і приклади на додавання і віднімання в межах 10. |
Комунікативна компетенція |
Комплексне застосування мовних і немовних засобів з метою комунікації, спілкування в конкретних соціально-побутових ситуаціях, уміння орієнтуватися в ситуації спілкування, ініціативність спілкування, стриманість у спілкуванні; культура мовленнєвої комунікації. Комунікативна компетенція передбачає сформованість усіх видів мовленнєвої компетенції. |
Інформатична компетенція |
Обізнаність з комп’ютером, способами керування комп’ютером за допомогою клавіатури, «миші», здатність розуміти і використовувати спеціальну термінологію (клавіатура, екран, програма, диск, клавіша, комп’ютерні ігри тощо) та елементарні прийоми роботи з комп’ютером у процесі виконання ігрових та навчально-розвивальних програм, створених для дітей дошкільного віку; вміння дотримуватись правил безпечної поведінки під час роботи з комп’ютером. |