Вас вітають вчителі-логопеди ЗДО № 6 «Метелик»!

Швидун Оксана Вікторівна

вчитель-логопед, вища категорія

Резнікова Ніна Іванівна

вчитель-логопед, вища категорія

Кожен із нас прийшов на білий світ
Пізнать його, приховане відкрити,
Знань, мудрості добуть, та перш за все
Повинні ми навчитись говорити.

Чи завжди ми звертаємо увагу на те, як говорять наші діти? Найчастіше покладаємось на час – мовляв, дитя підросте і навчиться. Між тим, дефекти мовлення є складною проблемою з важкими наслідками.

Останнім часом спостерігається значне збільшення кількості дошкільнят з порушеннями як загального психофізичного, так і мовленнєвого розвитку. На жаль, багато батьків чекають певного віку для походу до логопеда (три роки, п'ять років …), що є великою помилкою і обертається з часом серйозними проблемами в розвитку мови, мислення та інших функцій.

Необхідно розуміти, що є певні норми, відставання від яких є приводом тут же звернутися за допомогою до спеціаліста. Справа в тому, що чим раніше ваша дитина розпочне корекційну роботу, тим ефективніше вона буде проходити. Найчастіше саме згаяний час і можливості заважають подальшому гармонійному розвитку дитини.

Чи потрібна моїй дитині допомога логопеда?

З метою ранньої діагностики мовленнєвих порушень двічі на рік вчителі-логопеди проводять логопедичне обстеження дітей усіх вікових груп. З результатами обстеження ознайомлюються вихователів груп та батьків.

Якщо в ході обстеження виявиться, що вашій дитині необхідні заняття з логопедом, Ви будете запрошені на консультацію. Логопед проінформує вас про стан мовлення вашої дитини, механізм порушення та шляхи подолання мовних вад.

У яких випадках необхідно звертатися до логопеда?

  • Якщо у дитини в ранньому віці (до року) немає гуління та белькотіння.
  • Якщо у дитини у віці 2-х років дуже мало слів, ще немає фраз або дитина зовсім не говорить.
  • Якщо дитина не вимовляє прості звуки або замінює їх іншими.
  • Якщо дитина до 3-х років говорить на «своїй» мові, причому багато і активно, а зрозумілих і простих слів майже немає.
  • Якщо дитина все розуміє, а говорити не хоче.
  • Якщо у віці 3-х років вас хоч щось насторожує у мовленні Вашої дитини. Ви порівнюєте з мовленням і чуєте різницю.
  • Якщо у віці 4-х і 5-ти років мовлення вашої дитини нечітке, змазане, вона невиразно говорить, не вимовляє, на ваш погляд, багатого звуків.
  • Якщо ваша дитина після 4-5 років багато звуків говорить м’яко .
  • Дитина старша 6 років не вимовляє правильно будь-які звуки. До цього віку в дитини повністю сформована фонетична система, тому проблем бути не повинно.
  • Дитина старша 6-ти років не може відповісти на запитання, з труднощами вчить вірші, не може запам’ятати і переказати розповідь, в довгих словах переставляє або пропускає склади.
  • Якщо у дитини навіть після легкої травми почалися проблеми з письмом – необхідно звернутися до невропатолога та логопеда.
  • Якщо напередодні школи ви помічаєте будь-які труднощі і не впевнені, що Ваша дитина готова до школи.

Кожній дитині необхідно пройти обстеження у логопеда, навіть для того, щоб батьки переконалися у нормальному розвитку мовлення своєї дитини.

Як проходять заняття у наших логопедів?

В дошкільному навчальному закладі обладнано логопедичний кабінет, в якому розміщено в достатній кількості методичний матеріал та обладнання, необхідні для успішної роботи вчителя-логопеда з дітьми (логопедичні зонди, шпателі, спирт, вата, велике дзеркало, настільні дзеркала, дошка, настільні ігри, предметні та сюжетні картинки, навчально-розвивальні посібники та дитячі іграшки, папки з інформаційними матеріалами, методична та педагогічна література тощо). А також додатково у логопедичних групах обладнані логопедичні куточки для проведення підгрупових та індивідуальних занять.
Наші вчителі-логопеди у своїй професійній діяльності працюють над проблемними питаннями «Використання ігор з прищіпками в роботі з дітьми з порушенням мовлення» та «Використання су-джок-терапії під час логопедичних занять».
Пропонуємо розглянути детальну інформацію про вищезазначені інноваційні технології.

Су-джок-терапія в логопедичній роботі з дітьми дошкільного віку

Застосування су-джок-терапії в логопедичній роботі сприяє руховій активності м’язів, корекційно-відновлювальній роботі, підвищує фізичну і розумову працездатність дітей, стимулює мовні зони кори головного мозку. Під час корекційної діяльності відбувається стимулювання активних точок, розташованих на пальцях рук з використанням су-джок кульок, кілець, колючих валиків та щупів.

За допомогою використання су-джок-масажерів збагачується знання дитини про власне тіло, розвиваються тактильні відчуття, відбувається масаж біологічно  активних точок.

Прийоми су-джок-терапії для дітей дошкільного віку:

  • Масаж колючою кулькою су-джок;
  • Масаж еластичним кільцем;
  • Кочення кульки по зовнішній та внутрішній  стороні кисті;
  • Колові рухи по долонях;
  • Прямолінійні рухи по долонях;
  • Спіралевидні рухи по долонях;
  • Розтирання (циркулярне, граблеподібне, кругове);
  • Прогладжування (легке, прямолінійне, зигзагоподібне);
  • Легке поколювання подушечок пальців.

Форми роботи для нормалізації м’язового тонусу і стимуляції мовних областей в корі головного мозку, корекції вимови звуку, розвитку лексико-граматичних категорій, вдосконалення навичок просторової орієнтації:

  • Розвиток дрібної моторики;
  • Розвиток пізнавальних процесів та сенсорних еталонів;
  • Розвиток імпресивного та експресивного словника;
  • Формування лексико-граматичних категорій;

Розвиток фонетико-фонематичної сторони мовлення

Використання ігор з прищіпками в корекційно – розвивальній роботі з дітьми дошкільного віку

Вже давно відомо, що нетрадиційні педагогічні методи є ефективними засобами корекції мовленнєвих порушень у дітей дошкільного віку, особливо в дітей із загальним недорозвиненням мовлення (ЗНМ). Такі методи оптимізують увесь процес корекції мовлення дітей, допомагають досягненню максимально можливих успіхів у подоланні мовленнєвих труднощів, створюють психофізіологічний комфорт під час занять. Крім того такі заняття допомагають зробити навчальний процес біль цікавим і різноманітним.        

До нетрадиційних методів корекційного навчання відносяться ігри з прищіпками, які дають можливість не відчувати втоми і не знижувати інтерес до заняття в цілому. Під час виконання ігрових вправ з прищіпками вирішуються такі завдання:

Веселі, емоційно окрашені маніпуляції з прищіпками дуже подобаються дітям. Всі, хто працюють з дошкільнятами, особливо з дітьми з мовленнєвими порушеннями, знають, які труднощі відчувають діти, коли їм приходиться виконувати дії, що вимагають точності, впевненості і синхронності рухів: щось брати, вставляти, зав’язувати, складати, ліпити, вирізати, наклеювати тощо. Недостатньо розвинені рухові функції рук, відсутність оформленої техніки рухів і скоординованих рухів ока і руки викликають у дитини великі труднощі, які часом примушують її відступати перед будь-яким завданням, пов’язаним з виконанням вищезгаданих дій. Таким чином, на заняттях з розвитку мовлення, а тим більше в корекції мовленнєвих недоліків, правомірно і необхідно застосування різноманітних прийомів, які сприяють становленню повноцінної дрібної моторики рук.

 Ігри з прищіпками спрямовані на  розвиток   зв’язного мовлення, формування фонематичного сприймання, звуко-складової  структури слова,  лексико-граматичних категорій, просторової орієнтації, тонких рухів пальців рук; сприяють розвитку і корекції як мовлення, так і психічних процесів дошкільника.   Ігри з прищіпками необхідно повторювати і ускладнювати. Дитина повинна виконувати всі вправи легко,  без зусиль, щоб такі вправи приносили дитині радість.           

Прищіпки   допомагають дитині навчитися визначати колір, формувати кількісні уявлення, розвивають щипковий хват, здатність перерозподіляти  при щипковому хваті м’язовий  тонус.