Як розуміти, який вид діяльності дитині по душі? Іноді діти не можуть самі визначити, який вид діяльності їм дійсно до душі. Аби зрозуміти, що подобається дитині найбільше, потрібно поспостерігати за нею у момент самостійних дій та проаналізувати:
- чи проявляє дитина самостійність у доборі матеріалів для діяльності;
- чи вміє дитина долучити до дії своїх товаришів; як вона домовляється з ними про хід діяльності;
- чи проявляє дитина наполегливість у досягненні поставленої мети діяльності;
- чи отримує дитина задоволення від самого процесу діяльності;
- чи має місце творчість в обраному дитиною виді діяльності .
Що таке дитяча творчість? Це напружена робота, якій передує тривалий період накопичення дитиною вражень про навколишній світ.
Коли починається? З народження дитині властивий потяг до казок, віршів, музики, картин, а отже мистецтва. Її приваблюють ритмічні рухи, музичні звуки, яскраві кольори, виразна міміка, голоси. Усе це поступово формує естетичне сприймання, враження та уявлення – матеріал для творчої діяльності.
Як проявляється?Дитяча творчість пов’язана з грою. Коли діти захоплені, вільні, безтурботні, творче рішення приходить ніби саме собою:діти дивуються, радіють неочікуваному результату. Творчі прояви матимуть місце там, де не будуть забороняти, стримувати, нав’язливо повчати. Надмірне опікування також заважає прояву дитячої творчості: нав’язливу допомогу дитина може сприйняти як порушення меж її особистої свободи. Вчіть дитину прислухатися до власної інтуїції і разом із запитанням « Як ти вважаєш?» частіше ставте дитині « Що ти відчуваєш?»
Матеріали для творчості. Підготуйте матеріали, які завжди будуть доступні дитині. Неважливо, як саме дитина їх використає – за прямим призначенням чи ні. Головне, щоб була змога діяти, експериментувати, пізнавати властивості, способи дії з тим чи тим предметом.
Типи творчих завдань.
Зображувальні-на малювання різними матеріалами; на різну техніку виконання малюка; на закінчення розпочатого малюнка; на малювання із закритими очима на конструювання.
Словесні-на добір рими, складання початку та закінчення вірша; на фонетичне розрізнення звуків та добір варіантів їх застосування, завдання у віршах – діалогах; завдання – загадки.
Логіко- математичні –на добір форми, кольорів, величин, чисел.
Музично – творчі завдання
- вигадати мелодичні поспівки;
- співати різними голосами;
- вигадати танець під музику;
- вигадати танець під невластиву образу музику;
- вигадати танець чудернацького персонажу;
- передати образ за допомогою пантоміми;
- музикувати в шумовому оркестрі.
Пам’ятка
- Спонукайте дитину пізнавати навколишній світ.
- Ненав’язливо підтримуйте прагнення дитини до творчості.
- Відповідайте на численні дитячі запитання.
- Знаходьте слова підтримки щодо творчих пошуків дитини з симпатією та теплотою.
- У жодному разі не оцінюйте дитячу творчість негативно.
- Щиро співчувайте невдачам дитини.
- Будьте терплячі щодо « дивних» творчих ідей дитини.
Шановні батьки! Не приховуйте власні творчі прояви та експериментуйте. Креативність має випромінювати добро, дарувати радість і задоволення дітям. Тоді вони неодмінно « включаться» в процес.