Важливість та значущість дитячої гри, її розвивальний, навчально-виховний вплив на процес формування гармонійної успішної особистості дитини, важко переоцінити. На жаль, не всі батьки звертають відповідну увагу на ігри своїх дітей. А тим більше на свою особливу роль у їх організації.
Набагато легше під час спонтанних дитячих ігор відпочити або зайнятись побутовими справами. Так, дорослі зневажають та недооцінюють можливості, внутрішній ресурс гри для розвитку задатків, здібностей, обдарованості своїх дітей, які у перспективі можуть визначити їх долю.
Недарма ж гра — це своєрідний «дев’ятий вал» дитячого розвитку. В ній дитина поступово перетворюється на дорослого.
Гра – це провідний вид діяльності дитини до 6 – 7 років, який
характеризується швидким переключенням уваги, фантазуванням, спонтанністю, зміною дій, розвитком мовлення та неординарністю мислення тощо.
Засвоєння соціального досвіду відбувається через взаємодію: дитина -дорослий, де кожний впливає та модифікує поведінку іншого. Дитина постійно спостерігає, імітує та моделює відносини, поведінку і діяльність оточуючих її дорослих. Таке моделювання має набагато більший вплив на соціальний розвиток дитини, ніж словесні інструкції та повчання. Тому таким важливим є особистий приклад батьків.
Моделювання відбувається у вигляді сюжетно-рольової гри.
У процесі встановлення ігрових та реальних відносин дитина навчається аргументувати свою позицію, відстоювати те, у що вірить. Вона може бути самостійною серед знайомих однолітків.
Здатність виявляти вольові якості, регулювати свою діяльність, активно виконувати задумане, протистояти іншим у випадку впевненості у своїй правоті є самостійністю — найважливішою соціальною якістю дитини.
Користь, позитивний ефект від гри підвищуються, якщо батьки будуть цілеспрямовано, систематично й усвідомлено формувати необхідні якості дитини, яка у перші роки життя стрімко розвивається.
У процесі розвитку дитини є певні періоди, або «вікна», коли вона найкраще навчається і вдосконалює конкретні вміння. По закінченні такого періоду дитині стає набагато складніше, а інколи майже неможливо, вивчити те ж саме, що і під час «вікна».
Вдалим є приклад розвитку мовлення. Усім відомо, що дітям набагато легше, ніж дорослим, оволодіти іншою мовою. Рівень зусиль, що їх необхідно докласти для засвоєння певних знань, умінь та навичок, напряму пов’язані з «вікнами». Проте, що ми знаємо про них? Коли ці «вікна» відкриваються? Які наслідки мають для дитини? Якщо дитина пропустить певне «вікно», чи зможе вона згодом надолужити втрачені можливості?
Наразі ці та багато інших питань ретельно розглядаються нейробіологами, які ВИДІЛЯЮТЬ НАЙОПТИМАЛЬНІШІ ПЕРІОДИ у розвитку дитини:
відчуття (від народження до 1 року);
емоційний контроль (від народження до 2-х років);
візуальні навички (від народження до 2-х років);
соціальна адаптація (від народження до 2-х років); словниковий запас (від народження до 2 років);
сприймання (від народження до 3-х років);
математика/логіка (від 1 до 4-х років);
уява (від 3-х до 6 років); пам’ять (молодший шкільний вік);
друга мова (від народження до 10 років);
музика (від 3 до 10 років).
Гра для дитини — природний процес, від якого діти отримують задоволення та завдяки якому пізнають світ.
Для забезпечення належних умов розвитку малюка використовуються різні види ігор, що пов’язані між собою.
Сенсорні ігри. Даний вид ігор спрямований на набуття дитиною сенсорного досвіду. Торкатися води, розглядати квітку, чути та копіювати різні звуки. Відчуття та сприймання світу приносить дитині задоволення. Ігри з водою, піском, природними матеріалами, музичними інструментами, посудом приносять багато користі малюкові.
Моторні ігри спрямовані на пізнання та оволодіння різними рухами. Розглядати свої ручки, повертатися, торкатися ноги, повзати – усе це процес розвитку і гри для малюка. Діти можуть повторювати одні й ті самі рухи та отримувати задоволення від процесу власного руху. Пальчикові ігри, забавки з рухами, гімнастика, стрибки, повертання, плавання – лише деякі з можливих ігор з різними рухами.
Ігри для розвитку мовлення: перші спроби зі звукам, складами, словами, створення власних слів, експериментування з силою звуку, темпом, приспівуванням звуків та слів. Поступово малюки навчаться користуватися мовленням. Після того як перші 10 — 12 слів вивчено, діти починають експериментувати зі словами, вигадувати свої та
отримують від того радість. Діти бавляться зі звуками, для них важливий сам процес, а не зміст слів. До таких ігор належать: приспівування звуків, пестування, забавки, примовляння, скоромовки, казки, історії та інше.
Рольові ігри. Малюки відтворюють світ дорослих, повторюють те, що бачили у сім’ї. Бавляться у доньки-матері, уявляють себе в різних ролях, наповнюють своїм змістом. Рольові. ігри спрямовані на розвиток навичок спілкування, поведінки в різних ситуаціях, творчих здібностей. У рольових іграх діти виявляють свою волю та фантазію.
Існує багато ігор для дітей з батьками, які розвивають малечу.
Грайтеся зі своїми дітьми!