Математичні поради на кожен день (Консультація вихователя Полякової Віталіни Сергіївни)

Вашій дитині виповнилось три роки. Це означає, що період раннього дитинства для вашої дитини завершився і розпочинається новий – дошкільний. Дитина все частіше запитує: «чому так…?», «розкажи, як..?», «що буде, якщо..?», «навіщо..?»; та стверджує : « я можу..», «я хочу…», « я сам…», «я допоможу».

Шановні батьки, ваше завдання не тільки дати дитині певні знання та навички, а й сформувати вміння відстоювати своє рішення, вселити впевненість у собі. Також потрібно навчити дитину сприймати критику без образи та висовувати нові ідеї.

Займаючись з дитиною, не забувайте, що дитині важко  тривалий час займатись однією справою і вона легко відволікається, переходячи від одного заняття до іншого. Дитина може зосередити увагу лише на маленькій кількості предметів. Коли дитина бачить нові і яскраві предмети у неї легко з’являється  інтерес, але він також легко і швидко може зникнути. Тому, якщо ви хочете організувати математичні ігри-заняття, пам’ятайте такі правила:

  1. Не варто давати дитині для постійного користування іграшки, з якими ви плануєте проводити ігри, щоб у дитини не пропав інтерес до них.
  2. Під час математичної гри дитину не повинні відволікати сторонні предмети. Все зайве потрібно прибрати з поля зору .
  3. Математична гра може бути короткою (5 хвилин цілком достатньо) і дуже простою. Але завжди добивайтеся того, щоб дитина довела розпочату справу до кінця. Після цього можна змінити гру на нову. Ви відразу помітите, що увага дитини знову оживе.

Починаємо грати

  • Перед початком гри переконайтеся, що дитину нічого не відволікає, у нього немає якихось невідкладних справ, які б заважали зосередитися.
  • Важливо, щоб і у вас, і у дитини був гарний настрій. Якщо дитина втомлена, не варто починати ігрове заняття.
  • Вибирайте постійний час для ігор, краще у першій половині дня.
  • Уводьте елементи змагання («хто швидше») там, де дозволяє гра. Переможець може отримати рахункові палички, старі монети тощо. Але у випадку, коли ви помічаєте надто сильну реакцію на поразку і перемогу, відмовтеся від змагальності.
  • Не поспішайте виправляти дитину, якщо вона допустила помилку. Спробуйте з’ясувати, чому вона так вчинила, і з допомогою питань підведіть до правильної дії. Пряму підказку використовуйте у крайньому випадку, але краще обійтись взагалі без неї, а запропонувати більш простий варіант завдання. важливо, щоб дитина виправляла помилки самостійно! це необхідно для ефективного інтелектуального та емоційного розвитку.
  • Обов’язково хваліть дитину, підбадьоруйте, кажіть, що з кожним разом у неї усе виходитиме краще.
  • Запропонуйте дитині роль ведучого, а самі побудьте учнем, дітям це дуже подобається. Такий «обмін» сприяє розкриттю ігрового потенціалу малюка.
  • Не наполягайте на продовженні гри, якщо бачите, що дитина втомилася, їй нецікаво, інакше вона втратить бажання повернутися до гри знову.

Впродовж дня дитині можна  запропонувати завдання  логіко – математичного спрямування.

Поливаємо рослини

Поливаючи рослини – кущі чи дерева на подвір’ї, – діти можуть полічити, скільки лієчок з водою їм знадобиться для полиття кожної рослини та загалом. Як це зробити? Використовуємо умовну мірку: склянку, відро чи банку, а також фішки, які допомагають полічити кількість умовних мір.

Результати такого математичного дослідження діти можуть зафіксувати, наприклад, встановивши біля кожної рослини табличку з відповідним числом або малюнком, а потім, поливаючи її у наступні рази, перевіряти правильність зробленого висновку і зрештою, встановити періодичність поливу рослин.

Клопоти на кухні

Знання математики потрібне й на кухні. Накриваючи на стіл, попросіть дітей викласти виделки, ложки, інше кухонне приладдя у порядку зростання (спадання) їхньої величини (довжини, висоти, ширини тощо), полічити, скільки людей сидітиме за столом, скільки і чого потрібно поставити на стіл для сніданку (обіду, вечері). Зверніть увагу дитини на такий момент: що потрібно поставити для кожної людини, а чим усі користуватимуться спільно.

Збираємося на прогулянку

Завдання з логіки та на встановлення часових співвідношень батьки можуть розв’язувати з дітьми під час одягання їх надвір, підготовки до сну, коли накривають на стіл тощо. Наприклад, можна запитати дитину: Що необхідно вдягнути спершу – шкарпетки чи колготи? Застібнути куртку чи надіти її? Зашнурувати кросівки чи взути їх? Чому?

Під час одягання/роздягання запропонуйте дитині порівняти взуття за висотою, шарфики за довжиною, полічити ґудзики на курточках, пуховиках, шубах, кофточках.

Цікава прогулянка

 На прогулянках пропонуємо дітям роздивитися круг себе: про що на дитячому майданчику можемо сказати, що воно одне, а чого там багато. Лічимо кількість сходинок, предметів круглої чи прямокутної форми навколо. Визначаємо, предметів круглої чи прямокутної форми на майданчику більше (менше). З’ясовуємо, предметів якого кольору там найбільше (найменше).

Вправи на продовження висловлювань можуть використовувати батьки дорогою до дитячого садка. Запропонуйте дитинці уважно подивитися навколо і продовжити ваше речення: «Магазин вищий за…», «Цей будинок нижчий за…», «Якщо гірка на майданчику нижча за драбинку, то драбинка вища за…», «Гірка на дитячому майданчику одна, а багато на ньому…» тощо.

Вимірюємо відстань

Спробуйте з дитиною з’ясувати, як можна виміряти відстань у кімнаті. Пізніше запропонуйте їй виконати такі самі дії надворі, вимірюючи відстань між двома прапорцями лінійкою або ж використовуючи як умовну міру кроки (крок у кожної дитини матиме свою довжину), паличку, мотузочку тощо.

Досліджуємо сліди

Розпізнавання слідів – також цікава тема для дослідження. Зазвичай узимку на снігу добре видно сліди звірів, птахів, людей, але й в інші пори року уважна дитина помітить сліди. Запропонуйте дітям розгадати таємницю слідів – виявити, кому вони належать (людині, звірові, птахові тощо). Чиї сліди найбільші, чиї найменші, чим сліди різняться, якої вони ширини та довжини, де сліди дорослої людини, а де дитячі. Звісно, це легше з’ясувати, якщо сліди розміщені поряд. А як порівняти, коли вони далеко один від одного? У якому напрямку вони ведуть (ліворуч, праворуч, уперед, назад)? Чиїх слідів більше (менше)? Що робили власники слідів? Які вони? Запропонуйте дитині скласти оповідку за слідами. Не майте сумніву – розповіді дітей будуть різними, часом навіть фантастичними.

Спостереження

Цікавими і захопливими для дітей є спостереження за птахами, які повертаються з вирію, за хмарами. Подивіться з дітьми: що нагадують за формою пташина зграя й хмари?

Навесні на деревах можна побачити багато шпаківень, годівничок. Запитайте в дітей, яку геометричну фігуру їм нагадує дах шпаківні, її віконечко. Які ще геометричні фігури можна знайти у пташиних домівках?

У пору цвітіння різних рослин запитайте, на які геометричні фігури схожі мімоза, підсніжник, кульбаба, фіалка тощо. Спочатку, для полегшення сприйняття таких еталонів, можна до зображень квітів прикладати трафарети овалу, круга, прямокутника, трикутника, а потім порівнювати їх з живими квітами.

Запитайте у дітей про колір і величину листя та квітів, про те, які квіти найвищі (найнижчі). Попросіть їх пояснити, чому вони так вирішили; які дії виконали, щоб з’ясувати це.

Послухайте і полічіть, скільки разів прокувала зозуля, постукав по дереву дятел.

Лічимо і сортуємо камінці

Річкові та морські мушлі, камінці – чудовий матеріал для кількісної лічби, утворення множин. Ці предмети можна запропонувати класифікувати та впорядковувати за різними властивостями, вилучити предмети, не схожі на інші.

Граємо з природним матеріалом

Запропонуйте викласти листочки, каштани, жолуді в ряд від найбільшого до найменшого, звісно, вказуючи при цьому напрям: зліва направо, справа наліво, зверху вниз, знизу вгору. Хай дитина полічить кількість каштанів та жолудів у купці. З’ясуйте, чого в купці більше, чого – менше. Що треба зробити, аби каштанів і жолудів стало порівну? Чи існує тільки один спосіб розв’язання цього завдання?

Назбирайте ягід горобини й зробіть намисто. Порівняйте, у кого воно вийшло найдовше, у кого найкоротше. Поміркуйте, як можна це зробити. (накласти одне на одне чи прикласти).

Розглядаємо годівнички

Визначте з дітьми, чи високо висять годівнички для птахів на різних деревах. Виміряйте висоту їх розташування за допомогою сантиметра або придумайте з дітьми, якою умовною мірою (шнуром, паличкою тощо) можна це зробити. Чому годівнички треба чіпляти високо? Яка годівничка висить найвище (найнижче)? Яка умовна міра зручніша у використанні? Чим – умовною мірою чи сантиметровою стрічкою – користуватися зручніше? Чому?

Досліджуємо глибину снігу

Сніг допоможе дослідити і поняття висота снігового шару або глибина снігу, що випав. Разом з дітьми поміркуйте, яку умовну міру краще використати для визначення висоти снігового шару – це може бути лінійка, паличка з нанесеними на неї мітками тощо. А потім, під час вимірювань, з’ясуйте, яка умовна міра найзручніша і чому. Під час бесіди запитайте в дітей, чи багато випало сьогодні снігу, поміркуйте, як про це дізнатися.

Спробуйте разом з дитиною визначити, у кого найвищі чоботи, з’ясуйте, хто з вас може пройти по – найглибшому снігу, порівняйте глибину снігу з висотою взуття дітей і зробіть висновок: по якому снігу в якому взутті можна ходити і чому.