Коли дитина робить ритмічні рухи пальцями одночасно з власним мовленням, то різко підвищується узгодженість діяльності лобної і скроневої частини мозку, де знаходиться моторний і смисловий мовні центри. Пальчикові вправи з логоримами (віршами)розвивають кінестетичний гнозис і дінамічну координацію, довільне переключення і диференційованість рухів, гальмують зайві рухи й активізують необхідні, сприяють нормалізації темпу, ритму, чіткості й точності мовленнєвих рухів, складової структури мови.
Розучувати вірш і рухи слід одночасно, поступово прискорюючи темп. Вправи слід виконувати спочатку правою рукою, потім -лівою, а потім – обома, щоб обидві руки (і обидві півкулі головного мозку) могли розвиватися синхронно. Навіщо потрібна пальчикова гімнастика дитині?
Рівень розвитку мовлення дитини прямо залежить від сформованості тонких рухів пальців рук, які стимулюють дозрівання нервової системи. Благотворно впливають на розвиток дитини потішки, лічилки, дитячі віршики, що супроводжуються рухами пальців та рук. Коли дитина виконує ритмічні рухи пальцями, то:
-Індивідуально збуджуються мовні центри головного мозку і стимулюється розвиток мовлення;
-Мовлення стає чіткішим, підвищується мовна активність (особливо, якщо ці рухи супроводжуються промовлянням віршиків);
-Розвивається спостережливість, увага, стійкість уваги, пам’ять;
-Тренується уява і дитина вчиться «розповідати руками» цілі історії;
-Кисті рук і пальці набувають рухливості й сили, необхідної для оволодіння письмом.
Ігрові моменти:
-Спочатку покажіть дитині кольоровий малюнок і поясніть, як виконувати вправу;
-Виконується вправа з дитиною повільно, поступово підвищуючи темп;
-Відпрацюйте рухи спочатку правою, потім – лівою, пізніше – обома руками разом;
-За необхідності допоможіть дитині або навчіть її допомагати собі іншою рукою;
-Слідкуйте, щоб темп мовлення і рухів збігався;
-Створити атмосферу гри, позитивний емоційний фон;
-«Грайте пальчиками» щодня по декілька хвилин, не втомлюючи малюка.
Мию руки
Імітувати миття рук, струшування краплинок води та витирання долонь (почергово).
Мию руки я водою,
мию й без води.
Нехай будуть мої руки
чистими завжди.
Бризки! Бризки! Розлетілись
водяні краплинки.
І стікають уже краплі
з мокрої дитинки.
А тепер я витираюсь
рушником махровим.
Буду я завжди чистеньким,
міцним і здоровим.
Млинці
Кисть однієї руки торкається долоні другої то тильною стороною, то долонею (перевертати «млинець» на «сковорідці»).
Ми печем, печем млинці,
а млинців багато.
Пригощаємо усіх –
і маму, і тата.
Щука
Голова щуки – початок долоні, а хвіст – пальці, які гнучко звиваються; щука «пливе» – дитина відступає назад.
Щука хвіст і зуби має.
Я від щуки утікаю.
Моя сім’я
По черзі загинати пальці, починаючи з великого.
Це – дідусь,
а це – бабуся,
це – татусь,
а це – матуся.
А малюк, звичайно, я –
от і вся моя сім’я
Вітаннячко
Пальці прямі, долоні разом. Однойменні пальці торкаються один одного на наголошені склади.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку, маленькі дубки!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю,
бо ми живемо в одному краю.
Прогулянка
Розгинати з кулака пальці по одному. Загинати пальці в кулак по черзі.
Раз, два, три, чотири, п’ять –
вийшли пальчики гулять.
Раз, два, три, чотири, п’ять –
в хатці знову всі сидять.
Чопулята
Вказівний і середній пальці «ходять» по столу.
Чопу – чопу – чопулята,
ви – маленькі ноженята.
Чопу – чопу від колиски
до рудої кицьки Лиски.
Ножиці
Вказівний і середній пальці імітують рухи ножиць. Рука паралельна столу.
В мене ножиці в руці –
вирізають прапорці.
Потім викрою штанці –
адже ріжуть так кравці.
Багатоніжка
Кінчики пальців обох рук спираються на поверхню столу. Незвичайні п’ятипалі істоти рухаються, почергово перебираючи «ніжками».
Дуже багато ніжок
у багатоніжок.
Ніжками перебирають
і від мене утікають.
Мирилка
Однойменні пальці обох рук зчіплюються, як гачки, і ритмічно похитуються на наголошені склади.
За мізинчики візьмись –
більше, милий, не сварись.
Ще гачечки зачепились –
безіменні подружились.
І середні обнялись –
з них ніхто і не сваривсь.
Обнялись і вказівні –
більше не сваряться, ні-ні.
Раз, два, три,
раз, два, три –
разом станемо до гри.